Feniks

Feniks

Kiedy odchodzę, odchodzę na zawsze.

Kasuję wszystkie wspólne zdjęcia, wyrzucam kubki po litrach wspólnych porannych kaw. Nic już nie jest wspólne, wszystko jest samotne. Przedmioty noszą w sobie historię, sentyment staram się wyrzucić do kosza. Ze wszystkich sił zgniatam, uderzam, niszczę szczątki swojego serca.

Jabłko

Jabłko

To niesamowite, jak w mgnieniu oka stajemy się dla siebie obcy. Wczoraj zdeklarowana miłość dziś juz nic nie znaczy, jest sfermentowanym jabłkiem. A przecież mogła być takim hamburgerem z makdonalda - świeża przez lata. Ale tak być nie mogło, tak by się nie stało, bo w przeciwieństwie do sztucznego smaku nasza miłość smakowała wykwintnie. Czasem ostro, czasem słodko, nigdy nudno.

8 zasad osiągania sukcesu, których nie znał Vincent van Gogh

8 zasad osiągania sukcesu, których nie znał 
Vincent van Gogh

Vincent van Gogh - najbardziej rozpoznawalny malarz na świecie. Za życia sprzedał tylko jeden obraz i to na dodatek swojemu bratu (za 400 franków). Całe życie był również od niego finansowo uzależniony. Co takiego robił źle, że nie udało mu się osiągnąć wolności finansowej i sukcesu?

Wybierz mądrze swój pierwszy zawód i wykorzystaj swoje doświadczenie

Vincent swoją pierwszą pracę podjął w rodzinnej firmie Goupila zajmującej się handlem dziełami sztuki.

Wystawa: Syntetyczny folklor

Wystawa: Syntetyczny folklor

Sztuka Janka Simona jest inteligentnym asamblażem etnicznej przeszłości zestawionej z elementami futurystycznej globalizacji. Na wystawie ‘Syntetyczny Folklor’ w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski sztuczna inteligencja pisze komentarz do wciąż żywej sytuacji społecznej i przemysłowej. Artysta bada również temat geografii kulturowej, zadaje pytanie o uniwersalność treści w zależności od szerokości geograficznych, w których zostały umiejscowione. Wiele jest obecnie artystów-badaczy, którzy sztuki nie traktują jako pojedyncza forma ekspresji, lecz szereg zależnych od siebie równań i niewiadomych. Zadają pytania, badają, krążą wokół tematu eksplorując go z każdej możliwej strony.

Romantyzm [moodboard]

Romantyzm [moodboard]

Czas Romantyzmu ma dwa oblicza. Delikatna, kobieca zmysłowość ustępuje mrocznej sferze umysłu pogrążonemu w myśli przeciwnej do oświeceniowego racjonalizmu. Odwieczny konflikt tego, co widzialne, poznawalne zmysłowo a duchowe - dające poznać się jedynie za pomocą intuicji. Romantycy zwracają szczególną uwagę na wnętrze człowieka. Patrzą zamyśleni w dal, dostrzegając jednostkę odrębną, uczuciową i emocjonalną.

Prymitywizm (sztuka naiwna) [moodboard]

Prymitywizm (sztuka naiwna) [moodboard]

Prymitywiści to artyści niewykształceni, nieprofesjonalni, uprawiający sztukę naiwną. Ich dzieła przypominają często malunki dzieci, są niezgrabne, zdeformowane, tworzone w prostej technice. Tematyka ‘obrazów prymitywnych’ dotyka życia codziennego, lecz odwołuje się również do przestrzeni magicznej i symbolicznej.

W erze impresjonizmu nastąpił pewien przełom w sposobie postrzegania sztuki. Sztuka ludów prymitywnych, dzieci, osób niewykształconych, malarzy nieprofesjonalnych została uznana za wartościową.

Barok [moodboard]

Barok [moodboard]

Termin

Barok – prawdopodobnie z portugalskiego – barroco: perła o nieregularnym kształcie, z włoskiego -dziwność, nietypowość.

Czas

Koniec XVI wieku, cały wiek XVII, do początków wieku XVIII.

Miejsce

Włochy, Francja, Hiszpania, Niderlandy, Niemcy, Anglia.

Dziedziny

filozofia, literatura, muzyka, teatr, architektura, rzeźba, malarstwo

Schyłek epoki renesansu przynosi ze sobą zmiany światopoglądowe. Niegdyś stawiany w centrum człowiek kurczy się, staje twarzą w twarz ze swoją ulotnością.

Fluxus [moodboard]

Fluxus [moodboard]

Fluxus (łac. płynący; ang. to flow) nie był skonkretyzowanym kierunkiem w sztuce, a raczej ruchem, artystycznym manifestem artystów żyjących w latach 60-tych, 70-tych XX wieku.DADA pozwoliło na przekraczanie granic i wzajemnie przenikanie się dziedzin sztuki. Za flux-ojca uważany jest George Maciunas, amerykański artysta litewskiego pochodzenia.

Wystawa: Moda Polska

Wystawa: Moda Polska

Dwa niewielkie piętra wypełnione wielką modą. Wystawa ‘Moda Polska’ w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi to historia pierwszego w Polsce domu mody, który swoją pomysłowością i stylem zasłynął na światowym rynku. Firma przechodziła wiele etapów, które zależne były od panującego wówczas ustroju. Kiedy brakowało materiałów stroje szyto np. z zasłon, koców, albo wstążek.

Wystawa: Bestia, bóg i linia

Wystawa: Bestia, bóg i linia
Po tej wystawie spodziewałam się zupełnie czegoś innego. ‘Splot wiedzy, religii i sztuki w regionie Azji i Pacyfiku’ kierował moje oczekiwania w stronę rytualnych figurek, ozdób, tkanin. Owszem, na wystawie znajdziemy obiekty traktujące o historii i kulturze danego obszaru, jednak obiektom tym nadano zupełnie nowe znaczenie. Często ich prawda ujawnia się wraz z wysłuchaniem lub przeczytaniem historii ‘dookoła’ dzieła. Dzieła oblane kontekstem religijnym (konfliktów na tle religijnym) stają w naszych oczach niczym świeżo wbity w ziemię miecz, bolą i jednocześnie intrygują, zapraszają do konfrontacji.

Futuryzm [moodboard]

Futuryzm [moodboard]

Futuryzm narodził się we Włoszech wraz z początkiem XX-ego wieku. Jego pionierem był Filippo Tommaso Marinetti, który opowiadał się za szybkością, technologią, rozwojem, patrzeniem w przyszłość (‘Ryczący samochód piękniejszy jest od Nike z Samotraki’). Wkrótce dołączyli do niego malarze Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Gino Severini, Giacomo Balla, Luigi Russolo. Pierwszy Manifest Futuryzmu ukazał się w czasopiśmie ‘Le Figaro’ w 1909 r. W późniejszych latach ogłaszano jeszcze inne wersje np.

Wystawa: Handmade Acoustics

Wystawa: Handmade Acoustics
Zatrzymaj się na moment i znajdź w sobie inność. Zastanów się i pogrzeb trochę w otchłani własnej tożsamości. Nie wstydź się, po raz pierwszy w życiu się nie wstydź. Powiedź do siebie, powiedź na forum, że lubisz wieczorami przebierać się za postaci z kreskówek i tańczyć przy hitach lat 90-tych. Przyznaj się, że fascynują Cię dźwięki drzew, że podczas porannego joggingu w parku obstukujesz wszystkie brzozy i dęby byleby doświadczyć magii drzewnego basu.

Secesja [moodboard]

Secesja [moodboard]

Dekoracyjność, bogata ornamentyka abstrakcyjna lub roślinna, miękka falista linia to cechy stylu secesyjnego. Secesja europejska trwała od końca XIX wieku do pierwszego dziesięciolecia wieku XX i była wliczana w ramy modernizmu. Inspiracje czerpane ze sztuki japońskiej przeplatają się w swobodnych układach kompozycyjnych dając wrażenie płaszczyznowości. Łacińskie ‘secessio’ oznacza ‘oddalenie się, wycofanie’, co może świadczyć o pragnieniu wyjścia ponad dotychczasowe ramy sztuki i zbudowania nowych zasad. Wrażenie to podkreśla francuskie ‘art nouveau’, czyli ‘nowa sztuka’ – tak właśnie we Francji nazywano styl secesyjny.

Abstrakcja geometryczna [moodboard]

Abstrakcja geometryczna [moodboard]

Myślenie kształtem dotyka odległych czasów odkrycia i wykorzystania koła przez człowieka. Dany kształt ma za zadanie budować, określać sam siebie, porządkować przestrzeń wokół. W otoczeniu kształtów może panować chaos, jednak on sam w swojej istocie stoi w obronie ładu i harmonii. Nawet ten nieregularny lecz zamknięty w formę zdaje się być spokojniejszym. Pierwsza połowa XX wieku to czas rozwoju sztuki geometrycznej.

Hiperrealizm [moodboard]

Hiperrealizm [moodboard]

Hiperrealizm (superrealizm lub fotorealizm) to prężnie rozwijający się kierunek w sztuce, począwszy od XX wieku. Artysta świadomie odrzuca wszelką indywidualną ekspresję dzieła. Punktem wyjścia staje się fotografia przedstawiająca najczęściej motywy świata codziennego - przedmioty, pejzaże, portrety. Perfekcyjna szczegółowość obrazu lub rzeźby nieraz wywołuje u nas uczucie podobne do doliny niesamowitości. Coś wygląda nad wyraz prawdziwie, choć jesteśmy świadomi, że prawdziwe nie jest.