Make-up inspirowany twórczością artysty: Gustav Klimt

Nie jestem zainteresowany sobą jako materiałem na obraz (...) Jeżeli ktokolwiek chce mnie zrozumieć - jako artystę, bo to tylko jest interesujące - powinien uważnie patrzeć na moje obrazy i z nich spróbować dowiedzieć się, kim jestem i czego pragnę.

Rodzina

Gustav urodził się w lipcu w 1862 roku w Baumgarten pod Wiedniem. Jego ojciec Ernst Klimt był złotnikiem, grawerem i w wieku 8 lat przywędrował z rodzicami do stolicy Austrii. Tutaj ożenił się z Anną Finster, która jako młoda dziewczyna marzyła o karierze śpiewaczki operowej. Gustav miał sześcioro rodzeństwa: Klarę, Ernsta, Hermine, Georga, Annę (która żyła tylko 5 lat) i Johannę. Krach na giełdzie w 1873 roku doprowadził rodzinę Klimt’ów do skrajnej nędzy. Sytuacja poprawiła się dopiero w momencie, kiedy synowie: Gustav, Ernst i Georg usamodzielnili się (wszyscy posiadali wybitne talenty artystyczne). Gustav ukończył ośmioklasową szkołę podstawową w Wiedniu, a w roku 1876 jako czternastoletni wówczas chłopiec wstąpił do Szkoły Rzemiosła Artystycznego (Kunstgewerbeschule), gdzie poznał Franz'a von Matsch'a.

Obraz przedstawia portret kobiety, która przysłania dłonią twarz. Kobieta ma na sobie artystyczny makijaż.

TRIO

Jako studenci Gustav, jego brat Ernst i Franz von Matsch utworzyli malarskie trio. Swoje przedsięwzięcie nazwali Spółką Artystyczną, która przez 10 lat odnosiła sukcesy i cieszyła się popularnością. Matsch miał szczególne zdolności znajdowania zamówień. Gustav, jako syn grawera posiadał olbrzymią znajomość wielu technik. Długie godziny spędzał w muzeach kopiując dzieła dawnych mistrzów. W 1880 roku trójka podjęła się pierwszego oficjalnego zlecenia malując 4 alegorie do wiedeńskiego pałacu Sturany. Profesor Laufberger polecił swoich zdolnych uczniów firmie architektonicznej, także wkrótce Spółka wykonywała kolejne zlecenia. W latach 1882-92 dekorowali między innymi wnętrza teatrów, zwrócili na siebie uwagę dworu i arystokracji, dzięki czemu zaczęły nadchodzić zlecenia na większą skalę. Klimt wykonał dekorację klatki schodowej nowo zbudowanego Burgtheater: ozdobił ją scenami z historii teatru. W tych pracach Klimt kontynuował makartowską tradycję sztuki widowiskowej i kostiumowej zacierającej granicę między fikcją a rzeczywistością.

Fotografia przedstawia portret kobiety w mocnym makijażu. Całość w ciepłej, żółtej tonacji.

Secesja

W 1897 roku artyści pod przewodnictwem Klimta założyli niezależne stowarzyszenie pod nazwą Wiedeńska Secesja. Jej organem był miesięcznik Ver Sacrum – ekskluzywne czasopismo artystyczne, które ukazywało się przez kolejne 6 lat. Założeniem jego twórców było by tekst, ilustracja, poetycki symbol, znak graficzny tworzyły integralną, dopełniającą się całość. Na łamach Ver Sacrum Klimt ograniczał się do publikowania swoich rysunków. Jedną z większych zasług Secesji było otwarcie się na sztukę europejską, która do tej pory w Wiedniu była praktycznie nieznana. Na pierwszej wystawie zorganizowanej wiosną 1898 r przez stowarzyszenie można było oglądać obrazy Juliana Fałata czy Józefa Mehoffera. Ekspozycje nabrały pełnego rozmachu po wybudowaniu pawilonu wystawowego Secesji, którego konstrukcja z ruchomych ścian pozwalała na zmiany uch ustawienia dopasowane do ekspozycji. Wystawy Secesji odznaczały się bogactwem i różnorodnością. Wiedeń zapoznał się z dziełami Paula Cezanne’a, Henriego de Toulouse-Lautreca, Pierra Bonnarda, Gauguina, z malarstwem Jacka Malczewskiego czy Stanisława Wyspiańskiego.

Portret przedstawia kobietę w artystycznym makijażu patrzącą w dal. Dookoła fotografii ramka.

Miłości

Prawdopodobnie na początku lat 90-tych artysta poznał Emilie Louise Flöge . Zrodziła się między nimi bliska przyjaźń, trwająca do końca życia artysty. Emilie była modystką, projektantką mody. Kilka z je sukien zaprojektował Gustav, a ona je uszyła. Malarz urządzał jej również sesje fotograficzne w plenerze, co na tamte czasy było dość nowatorskie. Chociaż o intensywności ich przyjaźni nigdy nie wypowiadano się pisemnie, faktem jest, że zachowało się 399 kart pocztowych wysłanych do niej przez Klimta. Gustav żył w luźnych związkach. Mizzi Zimmermann urodziła mu 2 synów: Gustava i Otto. Po śmierci Klimta roszczenia do spadku swoich dzieci zgłosiło 14 kobiet, których ojcem rzekomo był Klimt.